Yamaha Tmax XP500

   Najprostszym sposobem na poprawienie osiągów Tmax'a jest zamontowanie w miejsce seryjnych rolek wariatora ich lżejsze odpowiedniki.

W skrócie wariator w skuterze służy do zmiany przełożeń, jego zasada działania opiera się na sile odśrodkowej dlatego zmieniając wagę rolek możemy bezpośrednio wpływać na obroty silnika.  Czym lżejsze rolki założymy tym większych obrotów będzie potrzebował silnik aby wypchnąć pasek napędowy do góry i tym samym zmienić przełożenie napędu na większe. Trudność tego zabiegu polega na odpowiednim doborze wagi rolek do krzywej mocy dla danego silnika. Wiedząc o tym, że w Tmax'ie '04-'07 (model na wtrysku) Max. moc 32,6 kW (44,4 KM) osiągana jest przy 7.500/min. należało by tak dobrać rolki aby w całym zakresie przyspieszania utrzymać tą wartość obrotów. Wiąże się to niestety z pewnymi niechcianymi skutkami, wysokie obroty silnika wpływają ujemnie na jego żywotność, oraz ilość spalonego paliwa. Dobierając lżejsze rolki musimy mieć także na uwadze, że ich waga wpływa na osiąganą prędkość maksymalną. Zbyt lekkie rolki sprawią, że silnik wkręci się na swoje maksymalne obroty, przekraczając wartość 7.500/min przy których generuje swoją największą moc, i w efekcie straci na v-maxie.

Rozmiar i waga seryjnych rolek w Tmaxie: 25x14.9 - 18.7g. - 8 szt.

Z prób przeprowadzonych we własnym zakresie i doświadczeń dzięki temu zebranych uważam, że kompromisem pomiędzy przyspieszeniem a prędkością maksymalną jest zastosowanie w Tmaxie rolek o wadze 16g. Oferta rolek o niestandardowej wadze nie jest wcale duża, najłatwiej dostępne są rolki firmy malossi (ok. 130zł). Jednak najprostszym sposobem mając na uwadze także jakość produktu jest montaż rolek pochodzących z Majesty 400 - ważą 15g (14.9g dokładnie). (jakość yamaha, więc zużycie niemal identyczne z oryginalnymi).

Ostatecznie można pokusić się o stoczenie wewnętrznych tulei rolek do oczekiwanej przez nas wagi jednak odradzam tę opcję ze względu na trudność w uzyskaniu identycznej wagi dla każdej z rolek a co za tym idzie złego wyważenia całego zestawu wariatora i w konsekwencji utraty trwałości silnika.

Kategoria: mechaniczny

© 2009-2024 by GPIUTMD

przegląd artykułów